Friday, August 27, 2010


PEMBUANGAN BAYI
Pembuangan bayi merupakan salah satu bentuk jenayah yang tidak asing lagi berlaku pada masa kini, ia seolah-olah perkara yang biasa dan tidak pelik pada masa kini. Kes pembuangan bayi dikatak semakin melarat adalah berpunca daripada kejadian kehamilan yang tidak sah yang berlau dikalangan remaja. Terdapat ramai remaja yang hamil kuar nikah hasil hubungan seksual mendorong penambahan pembuangan bayi berlaku. Bagi menutup malu dan takut remaja itu akan bertindak untuk membuang bayi tersebut, selain itu juga perkara yang mendorong seseorang untuk melakukan jenayah ini ialah kerana pertambahan pusat-pusat pelacuran dan juga kegiatan tidak bermoral dikalangan masyarakat seperti lari dari rumah, rempit, seks rambang dan sebagainya.
Menurut statistic yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara, terdapat sejumlah 257,441 sijil pendaftaran kelahiran anak tidak sah taraf iaitu bermula dari 2000 sehingga 2008. Berdasarkan statistik ini, kita dapati terdapat kongsi bahawa teryata kes pembuangan bayi dan kelahiran anak tidak sah taraf adalah ekoran daripada kesan masalah sosial yang berlaku dalam kalangan masyarakat kita hari ini terutamanya dikalangan generasi muda kita hari ini. Manakala mengikut statistic Polis Diraja Malaysia (PDRM) Selangor mencatatkan 105 kes pembuangan bayi , dan Jbatan Kebajikan Masyarakat JKM pula merekodkan 3,234 kes penderaan terhadap kanak-kanak. Secara keseluruhannya terdapat 407 ke yang direkodkan berkaitan pembuangan bayi dan 10,758 kes penderaan kanak-kanak sejak lima tahun lalu.
Ekoran daripada kes pembuangan bayi yang semakin bertambah, kejadian ini telah memberikan kesan negatif kepada masyarakat kita hari ini. Kita dapat lihat kesan itu dari sudut perubatan, dimana kadar kematian bayi yang lebih tinggi disebabkan penjagaan yang tidak sempurna, contohnya bagi kes penguguran bayi. Selain itu tahap kesigatan ibu akan merosok akibat daripada pendarahan, jamgkitan kuman dan juga kecederaan sewaktu bersalin. Manakala dari sudut psikologi kita dapati bahawa akan berlaku sindrom kemurungan oleh ibu-ibu.
Bagi mengatasi masalah social ini, kesedaran dalam diri amat diperlukan dalam seseorang individu, kerana anak yang dilahirkan tidak memahami erti kehidupan dan masih kecil oleh itu, kesedaran seseorang individu amatlah penting untuk menghindarkan daripada berlaku nya pembuangan bayi. Selain daripada itu, ibu-bapa dan pihak kerajaan perlu mangambil langkah untuk mengatsi masalah sosial ini, kerana kita tidak mahu budaya Negara kita yang harmoni ini dicemari dengan masalah sosial yang boleh meruntuhkan keharmonian kita. oleh itu kita tidak boleh menyalahkan mana-mana pihak kerana ia brgantung kepada diri seseorang itu sendiri.









Rujukan

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0328&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_26.htm

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0407&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_19.htm

No comments:

Post a Comment